-->

Terkini

Gabungan Pelajar-pelajar Melayu Semenanjung (GPMS)



About Gabungan Pelajar-pelajar Melayu Semenanjung (GPMS)

GPMS telah diasaskan oleh Aminuddin Baki. Pada sekitar tahun 1945, Aminuddin telah terbabit dengan persatuan pelajar kerana kagum dengan Persatuan Pelajar-pelajar Melayu yang ditubuhkan pada 20 November 1945 di Institusi Victoria, Kuala Lumpur, walaupun persatuan itu hanya mempunyai 11 orang ahli. Persatuan ini kemudian bertukar nama kepada Kesatuan Kesuratan Penuntut-penuntut Melayu pada 11 Februari 1946, dengan tujuan menyatukan semua persatuan pelajar di Tanah Melayu. Aminuddin dilantik sebagai setiausaha dan kemudian, menubuhkan Persatuan Pelajar-pelajar Melayu Insaf (PERMI) di Perak pada April 1946. Namun begitu penglibatannya hanya sementara kerana pada Oktober 1947, Aminuddin diterima sebagai pelajar di Kolej Raffles, kini merupakan sebahagian Universiti Nasional Singapura sejak 8 Oktober 1949.
Pada masa ini, UMNO yang telah ditubuhkan bagi menentang penubuhan Malayan Union menggalakkan pemimpin-pemimpin persatuan pelajar untuk berusaha ke arah pencapaian matlamat mereka. Oleh itu, Aminuddin dan pemimpin pelajar lain mengambil keputusan untuk menubuhkan sebuah persatuan yang lebih kuat. Hasil persidangan oleh tujuh persatuan telah membentuk Gabungan Pelajar-pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) pada 15 Ogos 1948.



Position Available

  • NA

Basic Requirements and Qualifications

  • NA

How to Apply


  • NA


Contact

Gabungan Pelajar Pelajar Melayu
Semenanjung (GPMS)
No. 1 Jalan Sultan Salahuddin
50480 Kuala Lumpur
Phone: 603-2692 7026 Fax: 603-269 2 7026


or visit Gabungan Pelajar-pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) website for further 
information.


Others 

Find out more jobs only visit oh Career! - The unix Job Search Engine.

Disclaimer: Gambar, artikel ataupun video yang ada di web ini terkadang berasal dari berbagai sumber media lain. Hak Cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber tersebut. Jika ada masalah terkait hal ini, Anda dapat menghubungi kami disini.
Related Posts
Disqus Comments
© Copyright 2017 Jawatan Utama di Malaysia - All Rights Reserved - Created By BLAGIOKE & Best free blogger templates