About Universiti Malaysia Terengganu (UMT)
Universiti Malaysia Terengganu (UMT) telah bermula dengan sebuah Pusat
Perikanan dan Sains Samudera pada tahun 1979, yang menyediakan kemudahan
latihan pelajar Program Perikanan dan Sains Samudera di samping
menyediakan kemudahan penyelidikan untuk pensyarah. Melalui
Penstrukturan semula program akademik di UPM, keseluruhan Fakulti
Perikanan dan Sains Samudera telah dipindahkan ke Terengganu dan diberi
nama baru iaitu Fakulti Sains Gunaan dan Teknologi (FSGT) mulai Jun
1996. Turut ditubuhkan ialah Fakulti Sains dan Sastera Ikhtisas (FSSI)
dan Pusat Pengajian Matrikulasi (PPM).
Mulai Jun 1996, kampus ini telah diiktiraf (secara dalaman UPM) sebagai
sebuah pusat tanggungjawab dan dinamakan Universiti Putra Malaysia
Cawangan Terengganu (UPMT) dan diketuai oleh seorang Rektor (designate).
Jemaah Menteri dalam mesyuaratnya pada 5 Mei 1999 telah bersetuju
meluluskan cadangan penubuhan Kolej Universiti Terengganu (KUT)
berasaskan Pusat Perikanan dan Sains Samudera Universiti Putra Malaysia
di Mengabang Telipot, Kuala Terengganu.
Perintah Kolej Universiti Terengganu (Perbadanan) 1999 (PUA 292) telah
diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 26 Julai 1999. KUT adalah Kampus
bersekutu UPM dan pelajar akan dikurniakan ijazah dari UPM. KUT telah
diberi kuasa autonomi sebagai Kolej Universiti Terengganu pada 1 Mei
2001. Pada 1 Julai 2001 KUT dengan rasminya telah bertukar nama sebagai
Kolej Universiti Sains dan Teknologi Malaysia dengan singkatan KUSTEM.
Bermula pada 1 Februari 2007 bersamaan 13 Muharam 1428 H, tercipta satu
lagi sejarah dalam sistem pendidikan di Malaysia. Dalam usaha
mengukuhkan kedudukan IPTA Negara, enam buah Kolej Universiti telah
melalui penjenamaan semula kolej-kolej universiti. Kini KUSTEM di kenali
sebagai Universiti Malaysia Terengganu.
...continue reading on website
Position Available
- Academics
- Administration
- Non Academics
How to Apply
1. Semua permohonan jawatan hendaklah dibuat melalui sistem
ini.
2. Pemohon perlu mendaftar sebelum mengisi maklumat yang
diperlukan dalam sistem ini
3. Pemohon yang pernah membuat permohonan melalui iklan-iklan
yang lalu dinasihatkan untuk mengemukakan semula permohonan jika masih berminat
dan layak.
4. Hanya calon yang disenarai pendek sahaja yang akan
dipanggil temuduga. Pemohon yang tidak menerima apa-apa jawapan dalam masa
enam (6) bulan selepas tarikh tutup iklan adalah dianggap
tidak berjaya.
5. Untuk jawatan bukan akademik,
calon-calon tidak perlu mengemukakan sebarang salinan dokumen kepada kami
selepas mengisi secara ONLINE. Pihak kami akan menghubungi calon-calon yang
disenarai pendek untuk ditemuduga sahaja untuk tindakan selanjutnya.
6. Untuk jawatan akademik, selepas mengisi
secara online, calon perlu mengemukakan dua (2) Laporan Pengadil
bagi setiap permohonan dan ia perlu dihantar bersama-sama dengan
cetakan maklumat secara online dan salinan dokumen-dokumen berikut yang
telah disahkan benar :-.
(a) Kad Pengenalan/Pasport;
(b) Sijil-sijil Akademik (SPM/Sarjana Muda/Sarjana/PhD) termasuk transkrip penuh peperiksaan;
(c) Surat pengiktirafan JPA (sekiranya memiliki ijazah dari luar negara atau institusi pengajian swasta)
(d) Sijil-sijil Ko-Kurikulum;
(e) Salinan Rekod Perkhidmatan yang terkini (Penjawat Awam);
(f) Salinan Laporan Nilaian Prestasi Tahunan yang terkini (Penjawat Awam);
(g) Testimonial/Pengesahan Kerja daripada Majikan (Swasta);
(h) Salinan slip gaji terakhir;
(i) Biodata lengkap (CV) yang mengandungi senarai aktiviti pengajaran, penyelidikan, contoh-contoh penerbitan dan perundingan.
(b) Sijil-sijil Akademik (SPM/Sarjana Muda/Sarjana/PhD) termasuk transkrip penuh peperiksaan;
(c) Surat pengiktirafan JPA (sekiranya memiliki ijazah dari luar negara atau institusi pengajian swasta)
(d) Sijil-sijil Ko-Kurikulum;
(e) Salinan Rekod Perkhidmatan yang terkini (Penjawat Awam);
(f) Salinan Laporan Nilaian Prestasi Tahunan yang terkini (Penjawat Awam);
(g) Testimonial/Pengesahan Kerja daripada Majikan (Swasta);
(h) Salinan slip gaji terakhir;
(i) Biodata lengkap (CV) yang mengandungi senarai aktiviti pengajaran, penyelidikan, contoh-contoh penerbitan dan perundingan.
7. Sila nyatakan jawatan yang dimohon dan fakulti dipenjuru
kiri muka hadapan sampul surat dan kemukakan semua dokumen tersebut (untuk
jawatan akademik sahaja) kepada alamat Pejabat Pendaftar UMT seperti alamat
tertera di bawah.
Alamat Pejabat Pendaftar, UMT:
PEJABAT PENDAFTAR
UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU
ARAS 1, BANGUNAN CANSELERI DAN PENTADBIRAN
21030 KUALA TERENGGANU
TERENGGANU DARUL IMAN
(u.p. SEKSYEN PERJAWATAN)
Sila hubungi Seksyen Perjawatan di alamat e-mel perjawatan@umt.edu.my untuk keterangan lanjut.
PEJABAT PENDAFTAR
UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU
ARAS 1, BANGUNAN CANSELERI DAN PENTADBIRAN
21030 KUALA TERENGGANU
TERENGGANU DARUL IMAN
(u.p. SEKSYEN PERJAWATAN)
Sila hubungi Seksyen Perjawatan di alamat e-mel perjawatan@umt.edu.my untuk keterangan lanjut.
Contact
Pejabat Komunikasi Korporat (PKK)
Pejabat Naib Canselor
Universiti Malaysia Terengganu (UMT)
21030 Kuala Terengganu
Terengganu, MALAYSIA
Tel : +609-6684391
Faks : +609-6684390
Emel : pro[at]umt.edu.my
or visit Universiti Malaysia Terengganu (UMT) website for further information.
Others
Find out more jobs only visit oh Career! - The unix Job Search Engine.